1. Bekendmakingen Zandvoort
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit ten behoeve van het plaatsen van noodzakelijke verkeerstekens voor de Haltestraat te Zandvoort.

Zandvoort | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Zandvoort. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Zandvoort valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit ten behoeve van het plaatsen van noodzakelijke verkeerstekens voor de Haltestraat te Zandvoort.

OB/CT/2017/01/001152Zaaknummer: Z2016-004263Datum: 15 maart 2017BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE ZANDVOORTOverwegende:uit het oogpunt van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994):•het verzekeren van de veiligheid op de weg;•het beschermen van weggebruikers en passagiers;•het zoveel mogelijk waarborgen van vrijheid van verkeer;het gewenst is om verkeerstekens te verwijderen en te plaatsen op de Haltestraat, alsmede de aanliggende straten voor de nodige verkeerskundige aanpassingen;de nodige verkeerskundige aanpassingen zien op het opheffen van twee taxistandplaatsen en het realiseren van één uniform en handhaafbaar eenrichtingsverkeersregime met daarop uitgezonderd de fietser in het centrum van Zandvoort;de verkeerskundige aanpassingen bestaan uit:•het opheffen van de taxistandplaatsen ter hoogte van Haltestraat 27 en Haltestraat 69;•het toestaan van de fietser in beide rijrichtingen op: 1.de Haltestraat, tussen de rotonde Raadhuisplein en de T-kruising Haltestraat – Zeestraat, 2.de Achterweg, tussen de splitsing Achterweg – Haltestraat en de T-kruising Swaluëstraat – Haltestraat;3.de Achterweg, tussen de bocht Achterweg – Spoorbuurtstraat en de T-kruising Swaluëstraat – Haltestraat;4.de Swaluëstraat, tussen de T-kruising Achterweg – Swaluëstraat en T-kruising Swaluëstraat – Prinsenhofstraat en 5.de Spoorbuurtstraat, tussen de bocht Spoorbuurtstraat – Achterweg en de T-kruising Spoorbuurtstraat – Prinsenhofstraat, en;•het opheffen van het toestaan van tweerichtingsverkeer voor de bromfietser en het enkel toestaan van de fietser in beide rijrichtingen op:1.de Diaconiehuisstraat, tussen de T-kruising Diaconiehuisstraat – Haltestraat en T-kruising Diaconiehuisstraat – Nieuwstraat;2.de Koningstraat, tussen de T-kruising Koningstraat – Haltestraat en T-kruising Koningstraat – Oosterstraat;3.de Kanaalweg, tussen de T-kruising Kanaalweg – Haltestraat en kruising Kanaalweg – Oosterstraat;4.de Willemstraat, tussen de T-kruising Willemstraat – Haltestraat en kruising Willemstraat – Schoolplein, en;5.de Schoolstraat, tussen de T-kruising Schoolstraat – Haltestraat en kruising Schoolstraat – Schoolplein; met het opheffen van de twee taxistandplaatsen ruimte wordt gecreëerd voor het realiseren van twee stallingplaatsen voor (brom)fietsen;de stallingplaatsen voor (brom)fietsen ingericht worden conform Duurzaam Veilig en de van toepassing zijnde CROW-richtlijnen;het opheffen van de twee taxistandplaatsen niet leidt tot een substantiële verhoging van de parkeerdruk of een beperking van de bereikbaarheid van de Haltestraat;het opheffen van de taxistandplaatsen geschiedt middels het verwijderen van twee verkeersborden met het verkeersteken E5 ‘Taxistandplaats’ komende uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de twee bijbehorende onderborden met de tekst ‘tussen 20.00 en 08.00h’;in de bestaande verkeerssituatie het ingestelde eenrichtingsverkeerregime op de Haltestraat veelvuldig wordt genegeerd door fietsers, komende vanaf de Zeestraat richting het Raadhuisplein;voor de Haltestraat er sprake is van een erftoegangsweg met een verblijfsfunctie die prevaleert boven de verkeersfunctie met een maximale snelheid van 30 km/h binnen de bebouwde kom van de gemeente Zandvoort;de verkeersdeelnemers van de Haltestraat als erftoegangsweg, conform Duurzaam Veilig, van dezelfde rijbaan gebruik maken, waarbij voetgangers een eigen verkeersruimte wordt geboden in de vorm van trottoirs;het toestaan van fietsers op de Haltestraat in twee rijrichtingen in principe niet conform de vereisten is van Duurzaam Veilig en de van toepassing zijnde CROW-richtlijnen,de reden dat er niet wordt voldaan aan de eisen van Duurzaam Veilig en de van toepassing zijnde CROW-richtlijnen komt doordat parkeren aan de linkerzijde van de rijbaan op de Haltestraat plaatsvindt;om te voldoen aan de eisen van Duurzaam Veilig en de van toepassing zijnde CROW-richtlijnen enerzijds een kostbare reconstructie noodzakelijk is om de parkeerplaatsen te verplaatsen naar de rechterzijde van de Haltestraat of anderzijds het eenrichtingsverkeersregime in het centrum van Zandvoort volledig dient te worden gewijzigd;om de fietser toch in beide rijrichtingen toe te staan op de Haltestraat is er met de daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van de korpschef van de Nationale Politie, regio Noord-Holland, afgesproken dat gedurende een jaar de genoemde verkeers(veiligheids)aspecten van dit verkeerbesluit worden gemonitord;mocht uit de monitoring blijken dat de gewijzigde verkeerssituatie leidt tot onwenselijke verkeers(veiligheids)effecten het verkeersbesluit kan worden ingetrokken, dan wel (partieel) kan worden gewijzigd;ter ondersteuning van de handhaafbaarheid en verkeersveiligheid het verkeersregime voor de (brom)fietser op de aansluitende straten aan de Haltestraat gelijk wordt gesteld;dit betekent dat voor de aanliggende straten enkel de fietser wordt toegestaan in beide rijrichtingen op de aansluitende eenrichtingsstraten;om die reden de gemachtigde medewerker heeft in gestemd met de genoemde verkeersmaatregelen voor de Haltestraat;met het partieel wijzigen van het eenrichtingsverkeer op de Haltestraat het mogelijk wordt dat de fietser over de Haltestraat in twee richtingen mag fietsen en voor het overige verkeer het eenrichtingsverkeerregime van kracht blijft;het opheffen van de eenrichtingsverkeersregime voor de fietser geschiedt middels het verwijderen van het onderbord ‘geldt ook voor (brom)fietsers’ onder het verkeersteken C2 komende uit bijlage 1 van het RVV 1990;het instellen van het tweerichtingsverkeerregime voor de fietser geschiedt middels het plaatsen van het onderbord ‘uitgezonderd fietsers’ onder het verkeersteken C2, C3 of C4 komende uit bijlage 1 van het RVV 1990;voor het gelijk stellen van het toestaan van tweerichtingsverkeer voor de fietser op de Haltestraat de bromfietser in beide rijrichtingen wordt opgeheven op volgende aansluitende straten, namelijk:1.de Diaconiehuisstraat, tussen de T-kruising Diaconiehuisstraat – Haltestraat en T-kruising Diaconiehuisstraat – Nieuwstraat;2.de Koningstraat, tussen de T-kruising Koningstraat – Haltestraat en T-kruising Koningstraat – Oosterstraat;3.de Kanaalweg, tussen de T-kruising Kanaalweg – Haltestraat en kruising Kanaalweg – Oosterstraat;4.de Willemstraat, tussen de T-kruising Willemstraat – Haltestraat en kruising Willemstraat – Schoolplein, en;5.de Schoolstraat, tussen de T-kruising Schoolstraat – Haltestraat en kruising Schoolstraat – Schoolplein;voor deze straten sprake is van een erftoegangsweg met een verblijfsfunctie die prevaleert boven de verkeersfunctie met een maximale snelheid van 15 km/h binnen de bebouwde kom;het opheffen van de tweerichtingsverkeerregime voor de bromfietser geschiedt middels het verwijderen van het onderbord ‘uitgezonderd (brom)fietsers’ onder het aanwezige verkeersteken C2, C3 of C4 komende uit bijlage 1 van het RVV 1990;het instellen van het tweerichtingsverkeerregime voor de fietser geschiedt middels het plaatsen van het onderbord ‘uitgezonderd fietsers’ onder het verkeersteken C2, C3 of C4 komende uit bijlage 1 van het RVV 1990;voor het gelijk stellen van het toestaan van tweerichtingsverkeer voor de fietser op de Haltestraat ook de fietser wordt toegestaan in beide rijrichtingen op de volgende straten, namelijk:1.de Achterweg, tussen de splitsing Achterweg – Haltestraat en de T-kruising Swaluëstraat – Haltestraat;2.de Swaluëstraat, tussen de T-kruising Achterweg – Swaluëstraat en T-kruising Swaluëstraat – Prinsenhofstraat, en;3.de Spoorbuurtstraat, tussen de T-kruising Spoorbuurtstraat – Achterweg en de T-kruising Spoorbuurtstraat – Prinsenhofstraat;het instellen van het tweerichtingsverkeerregime voor de fietser geschiedt middels het plaatsen van het onderbord ‘uitgezonderd fietsers’ onder het verkeersteken C2, C3 of C4 komende uit bijlage 1 van het RVV 1990;de te verwijderen en te plaatsen verkeersborden, met de genoemde verkeerstekens, alsmede de genoemde onderborden zijn opgenomen in verkeerssituatietekening behorende bij dit verkeersbesluit;naast de genoemde verkeers(veiligheids)aspecten voor het opheffen van de taxistandplaats, het aanpassen van het eenrichtingsverkeer voor de (brom)fietser en het overige (gemotoriseerde) verkeer er een belangenafweging heeft plaatsgevonden naar de algemene (verkeers)belangen en de lokaal aanwezige direct geraakte (verkeers)belangen;voor deze belangenafweging gebruik is gemaakt van een informatie- en participatietraject met belanghebbenden in de betreffende straten en weggedeelten ter voorbereiding van dit verkeersbesluit;naar aanleiding van de resultaten van dit traject er draagvlak is voor het opheffen van de twee taxistandplaatsen, het realiseren van de (brom)fietsenstallingen en het instellen van enkel een tweerichtingsverkeerregime voor fietser op de Haltestraat en de daarop aansluitende straten.Gelet op:artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;artikel 18, eerste lid, onder d, van de WVW 1994 ingevolge verkeersbesluiten deze worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op de wegen, welke niet in het beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;artikel 23 van het BABW het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg is gehoord;artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de korpschef van de Nationale Politie, regio Noord-Holland, met de daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering en de laatstgenoemde heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen;de wegen binnen voornoemd gebied op het moment van realisatie in beheer zijn bij en onderhouden worden door de gemeente Zandvoort en voorts zijn gelegen binnen de bebouwde kom van deze gemeente.Besluiten:Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders de volgende verkeersborden en verkeerstekens te verwijderen en te plaatsen komende uit bijlage 1 van het RVV 1990, namelijk:I.ter hoogte van Haltestraat 27, westzijde;•het verkeersbord type E5 ‘Taxistandplaats’ te verwijderen;•het onderbord ‘tussen 20.00 en 08.00h’ te verwijderen;II.ter hoogte van Haltestraat 69, westzijde;•het verkeersbord type E5 ‘Taxistandplaats’;•het onderbord ‘tussen 20.00 en 08.00h’ te verwijderen;III.ter hoogte van de T-kruising Haltestraat – Zeestraat;•het verkeersbord met het verkeersteken C2 eenmaal te verwijderen;•het onderbord met de tekst ‘geldt ook voor (brom)fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C2 tweemaal te verwijderen;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C2 te plaatsen;IV.ter hoogte van de T-kruising Diaconiehuisstraat – Nieuwstraat;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd (brom)fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C2 te verwijderen;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C2 te plaatsen;V.ter hoogte van de T-kruising Diaconiehuisstraat – Haltestraat;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd (brom)fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C3 te verwijderen;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C3 te plaatsen;VI.ter hoogte van de T-kruising Koningstraat – Haltestraat;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd (brom)fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C2 te verwijderen;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C2 te plaatsen;VII.ter hoogte van de T-kruising Koningstraat – Oosterstraat; •het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd (brom)fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C3 te verwijderen;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C3 te plaatsen;•het verkeersbord met het verkeersteken C4 te plaatsen;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C4 te plaatsen;VIII.ter hoogte van de kruising Kanaalweg – Oosterstraat;•het onderbord met de tekst ‘geldt ook voor (brom)fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C2 te verwijderen;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C2 te plaatsen;IX.ter hoogte van de T-kruising Kanaalweg – Haltestraat;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd (brom)fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C3 te verwijderen;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C3 te plaatsen;•het verkeersbord met het verkeersteken C2 te verwijderen;X.ter hoogte van de kruising Kanaalweg – Oosterstraat; •het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd (brom)fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C2 te verwijderen;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C2 te plaatsen;XI.ter hoogte van de kruising Willemstraat – Haltestraat – Pakveldstraat;•het verkeersbord met het verkeersteken C2 eenmaal te verwijderen;•het verkeersbord met het verkeersteken C4 te verwijderen;•het onderbord met de tekst ‘geldt ook voor (brom)fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C2 te verwijderen;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C2 te plaatsen;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd (brom)fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C3 te verwijderen;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C3 te plaatsen;XII.ter hoogte van de kruising Willemstraat – Schoolplein;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd (brom)fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C2 te verwijderen;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C2 te plaatsen;XIII.ter hoogte van de T-kruising Schoolstraat – Haltestraat;•het verkeersbord D5 ‘Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven’ richting de Zeestraat te verwijderen;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd (brom)fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C3 te verwijderen;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C3 te plaatsen;•het verkeersbord C4 ‘Eenrichtingsweg’ richting de Zeestraat te plaatsen; •het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C4 te plaatsen;XIV.ter hoogte van de kruising Schoolstraat – Schoolplein;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd (brom)fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C2 te verwijderen;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C2 te plaatsen;XV.ter hoogte van de rotonde Raadhuisplein – Haltestraat;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C3 te plaatsen.XVI.ter hoogte van de splitsing Achterweg – Haltestraat;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C3 te plaatsen;XVII.ter hoogte van de T-kruising Achterweg – Swaluëstraat;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd fietsen’ onder de beide verkeersborden met het verkeersteken C2 te plaatsen;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C3 te plaatsen;XVIII.ter hoogte van de T-kruising Prinsenhofstraat – Swaluëstraat;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C2 te plaatsen, en;XIX.ter hoogte van de T-kruising Prinsenhofstraat – Spoorbuurtstraat;•het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd fietsen’ onder het verkeersbord met het verkeersteken C3 te plaatsen.De bestaande en toekomstige verkeerssituatie met de te plaatsen en te verwijderen bebording is aangegeven middels de bij dit besluit behorende verkeerssituatietekening.De bekendmaking van het verkeersbesluit, met de daarop betrekking hebbende stukken, en de mogelijkheid bezwaarschriften kenbaar te maken, wordt gepubliceerd in de Staatcourant conform artikel 26 van het BABW.Hoogachtend,burgemeester en wethouders van Zandvoortde gemeentesecretaris de burgemeesterN.B.Indien u zich met het bovenstaande besluit niet kunt verenigen, kunt u binnen 6 weken na de verzenddatum van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan van Zandvoort dat het besluit heeft genomen, Postbus 2, 2040 AA Zandvoort.Wij maken u erop attent dat ook een derde-belanghebbende een bezwaarschrift kan indienen.Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en tenminste te bevatten: uw naam en adres; de dagtekening; een omschrijving van het besluit waartegen uw bezwaar is gericht en de gronden van uw bezwaar. Wanneer u zich door een derde laat vertegenwoordigen, verzoeken wij u tevens te vermelden de naam, het volledige adres en het telefoonnummer van deze persoon. Burgers van de gemeente Zandvoort kunnen bij het in het besluit genoemde bestuursorgaan ook digitaal een bezwaarschrift indienen, via het Digitaal loket Zandvoort op de website van de gemeente Zandvoort. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Ingeval van onverwijlde spoed kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek dient vergezeld te gaan van een kopie van het bezwaarschrift. Voor het indienen van een dergelijk verzoek wordt een griffierecht geheven.U kunt met een DigiD een verzoek om voorlopige voorziening ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nI/bestuursrecht. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Locatie: Haltestraat, Zandvoort

Deel dit artikel

Redactie ZandvoortStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Zandvoort inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Zandvoort.

Meer Bekendmakingen